عبارت شبکه های اجتماعی، به سایت های اجتماعی اشاره میکند که برای اشتراکی گذاری محتوا بین یکدیگر، طراحی شدهاند. این اشتراک گذاری به صورت زنده و بهینه در سطح اینترنت و وبسایت مربوطه، انجام میشود. امروزه خیلی از افراد تصور میکنند که شبکه اجتماعی در واقع نرم افزارهایی هستند که در موبایل هوشمند، نصب میشوند. اما واقعیت این است که این نرم افزارها صرفا ابزارهای ارتباطی هستند که خیلی قبلتر از کامپیوترهای خانگی آغاز به کار کردند. چیزی که باعث شده است امروز، شبکه های اجتماعی بیشتر از همیشه مورد توجه قرار بگیرند، به وجود آمدن ابزارهای دیجیتال و کمک آنها به توسعه شبکه های اجتماعی بوده است.
مصرف جهانی شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی حالا جذابترین ابزارهای اینترنتی برای کاربران به شمار میروند. براساس گزارش Hootsuit تا ۶ ماه اول سال ۲۰۲۰ تعداد کاربران شبکههای اجتماعی به ۹۶/ ۳ میلیارد نفر رسید. به نوعی میتوان گفت ضریب نفوذ این شبکهها در بین جمعیت جهان ۵۱درصد است. رشد سالانه شبکههای اجتماعی ۵/ ۱۰درصد برآورد شده و بخش عمده کاربران این شبکهها یعنی ۹۱/ ۳ میلیارد نفر از طریق موبایل به این شبکهها دسترسی داشتهاند و این یعنی ۹۹ درصد کاربران این شبکهها روی موبایل هستند. براساس این گزارش جمعیت جهان امروزه به ۷۹/ ۷ میلیارد نفر میرسد که ۵۶درصد آن در شهرها زندگی میکنند. درحالحاضر میزان ضریب نفوذ موبایل در جهان ۶۶ درصد است یعنی ۱۵/ ۵ میلیارد نفر به موبایل دسترسی دارند. تعداد کاربران اینترنت در جهان هم ۵۷/ ۴میلیارد نفر است که به معنی ضریب نفوذ ۵۹ درصدی است.
چرا شبکه اجتماعی؟
زمانی که جوامع در اندازه های کنونی حتی قابل تصور هم نبودند ارتباطات و مبادلات از طریق رو در رو صورت می پذیرفت. اما با رشد جمعیت و پیچیدگی های زندگی، این نوع ارتباطات عملا قابل پیاده سازی نبود و نیاز به جایگزینی مناسب احساس می گردید. ظهور اینترنت بستری مناسب برای ارائه جایگزینی کاربردی را فراهم نمود. امروزه مردم فارغ از هرگونه محدودیت زمانی و مکانی می توانند با یکدیگر در ارتباط بوده و علاوه بر روابط اجتماعی شخصی، مبادلات تجاری خود را نیز انجام دهند. از طرفی این شبکه ها قابلیت های دیگری نیز چون اطلاع از آخرین اخبار روز داخلی و خارجی، سرگرمی و تجارت نیز برای کاربران خود فراهم می نمایند که موجب شده در مجموع مخاطبین هدف آنها تمامی اقشار جامعه باشند.
صعود کرونا، رشد شبکههای اجتماعی
آمارها نشان میدهد تداوم کرونا تاثیر قابل ملاحظهای بر رشد استفاده از شبکههای اجتماعی و اساسا استفاده از تکنالوجی در طول سال ۲۰۲۰ گذاشته است. براساس این آمارها میزان وقتی که افراد ۱۶ تا ۶۴ سال با موبایل همراه خود در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۰ و در طول دوران کرونا سپری کردهاند بالغ بر ۷۰ درصد رشد داشته است. این میزان در زمینه استفاده از لپتاپ ۴۹ درصد رشد و برای استفاده از کامپیوترهای رومیزی ۳۳ درصد رشد را نشان میدهد. همچنین میزان استفاه از تبلت در این زمان ۲۳ درصد، میزان استفاده از تلویزیونهای هوشمند و دستگاههای پخش آنلاین فیلم و سریال (Streaming Devices) بالغ بر ۳۲درصد، کنسولهای گیم ۱۸درصد، اسپیکرهای هوشمند ۱۴ درصد و ساعتهای هوشمند ۱/ ۹ درصد رشد مصرف داشتهاند.
تاثیر شبکه های اجتماعی درتجارت الکترونیک
با ظهور شبکه های اجتماعی و نفوذ انکار نشدنی این شبکه ها در ساختار های اجتماعی شاهد نقش شبکه های اجتماعی در تجارت الکترونیک نیز هستیم. ساختار کلی شبکه های اجتماعی به صورتی شکل گرفته است که افراد توسط رابطه های مختلف دوستی احساسی سرگرمی و یا مالی و تجارتی به یکدیگر مرتبط میشوند. عدم محدودیت در شبکه های اجتماعی موجب شده تا موج گسترده ای از افراد در رده های سنی مختلف به عضویت این شبکه ها دربیایند. نقش شبکه های اجتماعی در گسترش تمایلات ، نوآوری ها و رفتار ها موجب شده است تا صاحبان مشاغل و کسب و کار ها متنوع و وب سایت های فروشگاهی برای پیشبرد تجارت الکترونیک خود به این شبکه ها متوسل شوند.
#طراحی_سایت_در_افغانستان
#طراحی_اپلیکشن_در_افغانستان
#تولید_گیم_در_افغانستان
#تولید_سایت_ در_افغانستان
#تولید_استارتاپ_در_افغانستان
#اولین_دیتا
#تجارت_اینترنتی
#شبکه_های_اجتماعی